II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE UREĐUJU PREDLOŽENIM U Republici Hrvatskoj pitanje prava osoba s invaliditetom u cestovnom prometu regulirano je Zakonom o cestama („Narodne novine“, broj 84/11, 22/13, 54/13, 148/13, 92/14) i Zakonom o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“, 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 84/15, 108/17). Člankom 40. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano je da osobe sa 80 ili više posto tjelesnog oštećenja, odnosno osobe koje imaju oštećenje donjih ekstremiteta 60 ili više posto mogu propisanim znakom pristupačnosti označiti vozilo u kojem se prevoze. Istim člankom zakona propisano je i da se znak pristupačnosti izdaje na ime osobe s invaliditetom. Prema podacima iz Izvješća Pravobraniteljice za osobe s invaliditetom za 2017. godinu, dana 15. ožujka 2018. godine je u Registru vozila osoba sa invaliditetom evidentirano 11.845 korisnika. U razdoblju od 1. siječnja do 31. prosinca 2017. godine Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture zaprimilo je novih 4.458 zahtjeva i pozitivno riješilo 4.250 zahtjeva za ostvarivanje prava osoba s invaliditetom na oslobađanje od plaćanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta odnosno oslobađanja od plaćanja cestarine za uporabu autocesta. Državnim proračunom Republike Hrvatske za 2019. godinu i projekcijama za 2020. i 2021. godinu („Narodne novine“, br. 124/17), na aktivnosti A754005 Godišnja naknada za uporabu javnih cesta i cestarina za osobe s najvećim stupnjem invaliditeta, u 2019. godini osigurana su sredstva u iznosu od 28.000.000,00 kn. Prema Izvješću Pravobraniteljice za osobe s invaliditetom, tijekom 2017. godine Ured pravobraniteljice za osobe s invaliditetom zaprimio je više predstavki i inicijativa za izmjenom propisa kojim se regulira pravo na oslobađanje od plaćanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta i pravo na oslobađanje od plaćanja cestarine za uporabu autocesta i objekata s naplatom (Zakona o cestama [„Narodne novine“, br. 84/11, 22/13, 54/13, 148/13 i 92/14]. Člankom 88. stavak 2. Zakona o cestama propisano je da pravo na oslobođenje od plaćanja cestarine imaju osobe s određenim stupnjem invaliditeta, ali isključivo za jedno vozilo koje se nalazi u vlasništvu osobe s invaliditetom ili ga osoba koristi na temelju ugovora o leasingu. Sukladno navedenom, predlagatelj ovu odredbu Zakona o cestama smatra diskriminirajućom prema osobama s invaliditetom koje nisu vlasnici osobnog vozila, već za svoje potrebe, prije svega za odlazak na rehabilitaciju i liječenje koriste usluge i prijevoz roditelja, djece ili njegovatelja u čijem vlasništvu je osobni automobil. Nelogično je da se oslobođenje od plaćanja cestarine povezuje s osobnim automobilom, a ne s osobom koja ima pravo na oslobođenje. Stoga predlagatelj drži nužnim izmijeniti članak 88. stavak 2. Zakona o cestama kako bi se kriterij za oslobađanje od plaćanje cestarine prebacio s vozila na osobu koja zbog svog invaliditeta ima to pravo.