a) Ocjena stanja Zakonom o zaštiti prirode (Narodne novine, br. 80/13, 15/18 i 14/19); (u daljnjem tekstu: Zakon) propisano je ishođenje uvjeta zaštite prirode i izdavanje potvrda za zahvate za koje je sukladno posebnim propisima iz područja prostornog uređenja i posebnim propisima iz područja gradnje potrebno ishoditi akt za građenje. Slijedom navedenoga, proizlaze obveze gospodarskih subjekata da Ministarstvu zaštite okoliša i energetike (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) dostavljaju zahtjeve za ishođenjem navedenih uvjeta i potvrda, zajedno s glavnim projektom ili idejnim projektom zahvata. Članak 23. Zakona odnosi se na sve zahvate, a članak 143. Zakona samo na zahvate unutar zaštićenih područja. Akcijski plan za administrativno rasterećenje gospodarstva 2019., koji je donijela Vlada Republike Hrvatske, vezan je uz provedbu preporuke Vijeća Europske unije u okviru Europskog semestra i njime se ispunjava jedna od obveza iz Nacionalnog programa reformi Temeljem ankete koja je provedena u ljeto 2018. godine među gospodarskim subjektima utvrđeni su troškovi koje gospodarski subjekti imaju glede: izrade zahtjeva, vremena pripreme dokumentacije i zahtjeva, slanja projekata i zahtjeva, umnažanja dokumentacije, troškova vanjskog subjekta koji obavlja te poslove za gospodarskog subjekta i dr. Na osnovu dobivenih rezultata i godišnjeg broja predmeta (utvrđivanja uvjeta zaštite prirode i izdavanja potvrde), utvrđeni su prosječni troškovi gospodarskog subjekta po jednom zahtjevu prema Ministarstvu ili upravnom tijelu županije nadležnom za poslove zaštite prirode. Ovim izmjenama Zakona predlaže se značajno smanjenje broja zahtjeva gospodarskih subjekata za ispunjenjem navedene obveze iz Zakona. Naime, budući da svi zahvati koji mogu imati značajan negativan utjecaj na ciljeve očuvanja i cjelovitost područja ekološke mreže prolaze postupak prethodne ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu, za većinu tih zahvata, tj. za one zahvate koji su u postupku prethodne ocjene ocijenjeni prihvatljivima za ekološku mrežu, izmjenom članka 23. ukinula bi se obveza utvrđivanja uvjeta zaštite prirode. Istodobno, obveza izdavanja potvrde ostala bi također samo za manji dio zahvata, tj. samo za zahvate koji prolaze postupak procjene utjecaja na okoliš i/ili postupak glavne ocjene prihvatljivosti zahvata za ekološku mrežu i/ili postupak utvrđivanja prevladavajućeg javnog interesa i odobrenja zahvata uz kompenzacijske uvjete. Što se tiče zahvata u zaštićenim područjima ostale bi obveze gospodarskih subjekata za ishođenjem uvjeta zaštite prirode i izdavanjem potvrde kao i u važećem Zakonu, ali se članak 143. mijenja zbog jasnog odvajanja postupaka za zahvate u zaštićenom području za koje je sukladno posebnim propisima iz područja prostornog uređenja i posebnim propisima iz područja gradnje potrebno ishoditi akt za građenje, a ne radi se o zahvatima za koje Ministarstvo ili tijelo područne (regionalne) samouprave nadležno za poslove zaštite okoliša provodi postupak procjene utjecaja na okoliš i/ili postupak glavne ocjene prihvatljivosti zahvata za ekološku mrežu i/ili postupak utvrđivanja prevladavajućeg javnog interesa i odobrenja zahvata uz kompenzacijske uvjete, tj. za koje se izdaje potvrda iz članka 23. Izmjene navedenih dvaju članaka Zakona radi rasterećenja gospodarstva plod su promišljanja nakon sastanka s gospodarskim subjektima i ispunjavanja ankete s pitanjima o troškovima ispunjavanja zakonskih obveza. Ukupna ušteda za gospodarske subjekte iznosila bi prema dobivenim rezultatima ankete i broju predmeta oko 647.000,00 kuna godišnje, što predstavlja oko 30 % smanjenja troškova gospodarskih subjekata u vezi ispunjavanja svih administrativnih obveza iz zakonodavstva u području zaštite prirode. b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom Uzimajući u obzir gore navedeno, izradi ovoga Zakona pristupilo se radi rasterećenja gospodarskih subjekata administrativnih obveza koje proizlaze iz Zakona. Njima se olakšava poslovanje i smanjuju troškovi, a razina zaštite prirode se ne smanjuje budući da je za zahvate osigurana provođenjem postupka prethodne ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu, ali i ocjenom prihvatljivosti planskih dokumenata za ekološku mrežu i ugradnjom uvjeta zaštite prirode u planske dokumente. Ujedno se ovim Zakonom provodi usklađivanje sa Zakonom o sustavu državne uprave (Narodne novine, broj 66/19). c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći Donošenjem ovoga Zakona ispunit će se obveze iz Akcijskog planova za rasterećenje gospodarstva 2019. i provesti mjera iz Nacionalnog programa reformi 2019., gospodarskim subjektima olakšati poslovanje i smanjiti troškovi, a razina zaštite prirode se neće smanjiti. Ujedno će se i dijelom rasteretiti upravni kapaciteti u Ministarstvu, kao i upravnim tijelima županija nadležnima za poslove zaštite prirode, a smanjit će se i troškovi fizičkih osoba kada su one podnositelji zahtjeva. Također, postiže se veća preglednost i razumljivost zakona zbog nepozivanja, u člancima 23. i 143., na članak 29. Zakona. Ukupna ušteda za gospodarske subjekte iznosila bi 647.000,00 kuna godišnje što predstavlja oko 30 % smanjenja troškova gospodarskih subjekata u svezi ispunjavanja svih administrativnih obveza iz zakonodavstva u području zaštite prirode, a prema dobivenim rezultatima ankete provedene sredinom 2018. godine u sklopu SCM-a (standard cost model) zakonodavstva u području zaštite prirode i procijenjenom godišnjem broju predmeta. Istodobno, Zakon će se uskladiti sa Zakonom o sustavu državne uprave (Narodne novine, broj 66/19).