a) Ocjena stanja Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom (u daljnjem tekstu: Zakon) objavljen je u Narodnim novinama, broj 133/12 i u svom najvećem dijelu stupio je na snagu 1. siječnja Fiskalizacija pretpostavlja skup mjera kojima se na području Republike Hrvatske uvodi nadzor nad izdavanjem računa koji se naplaćuju u gotovini, a provedba postupka fiskalizacije uređena je Zakonom sa ciljem povećanja financijske discipline na području poslovanja gotovinom, unaprjeđivanja postupaka poreznog nadzora, podizanja razine svijesti kupaca o važnosti uzimanja računa te suzbijanja nelojalne konkurencije. Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., između ostaloga, utvrđeni su ciljevi koji se odnose na porezni sustav i cjelovitu poreznu reformu. Na temelju sveobuhvatne analize poreznog sustava provedene 2016. postavljeni su ciljevi porezne reforme - smanjenje ukupnog poreznog opterećenja, postizanje jednostavnog i socijalno pravednijeg poreznog sustava, ostvarenje administrativnog rasterećenja te uvođenje instituta veće pravne sigurnosti za porezne obveznike. Do sada su provedena tri kruga poreznog rasterećenja u razdoblju od 2017. do 2019. godine. U sklopu prvog kruga porezne reforme 2016. godine provedene su izmjene i dopune Zakona pri čemu je, među ostalim, obveza fiskalizacije proširena na obveznike koji podliježu paušalnom oporezivanju prema posebnom propisu i izvršene su dodatne izmjene koje su bile potrebne radi unaprjeđivanja provedbe postupka fiskalizacije te u konačnici stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava te podizanja fiskalne discipline. Nadalje, tijekom 2018. godine započela je provedba trećeg kruga poreznog rasterećenja te je izmijenjen Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom s primjenom od 1. siječnja 2019. odnosno od 1. siječnja 2021. godine. Najznačajnija novina u ovoj izmjeni Zakona jest evidentiranje prijave prodane robe ili usluge putem samoposlužnog uređaja na način da se propisuje obveza fiskalizacije podatka o prodaji iz samoposlužnog uređaja pri čemu se ne uvodi obveza izdavanja računa. Budući da samoposlužni uređaji u pravilu ne izdaju račune, mijenja se i definicija obveznika fiskalizacije pri čemu se obveznici fiskalizacije ne utvrđuju ovisno od toga jesu li obveznici izdavanja računa ili ne, već se svi smatraju obveznicima fiskalizacije dok se zasebnom odredbom određuje tko se ne smatra obveznikom fiskalizacije izdavanja računa. Navedene izmjene stupaju na snagu 1. siječnja 2021. godine. Pored dodatnih izmjena Zakona koje su bile potrebne radi uspješnije provedbe postupka fiskalizacije, uvedena je obveza jasnog isticanja obavijesti na pratećem dokumentu koji se izdaje prije računa kod obveznika koji provode postupak fiskalizacije izdavanja računa pri čemu na takvim pratećim dokumentima mora vidno pisati „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“. Navedena izmjena stupila je na snagu 1. siječnja 2019. godine. Nadalje, u provedbi fiskalizacije bitnu ulogu imaju građani Republike Hrvatske, a njihova svijest o važnosti uzimanja računa, time i značaj mogućnosti provjere ispravnosti zaprimljenog računa, od uvođenja fiskalizacije do danas značajno je porasla. Trenutni zakonski model omogućava građanima provjeru računa u Poreznoj upravi na temelju ovjere računa koja je ispisana na svakom računu. Svaki tako ovjeren račun u Poreznoj upravi znači da je zabilježen u poslovnim knjigama poreznih obveznika te da će obveznik u konačnici platiti pripadajući porez. Isto tako građani osim što provjeravaju račune, dostavljaju Poreznoj upravi brojne prijave o neizdavanju računa odnosno nepravilnom izdavanju računa, a što se uvelike koristi u postupcima poreznog nadzora. Ministarstvo financija dosljedno provodi nadzorne aktivnosti iz svoga djelokruga, posebno putem zajedničkih nadzora koje provode Porezna uprava i Carinska uprava. Nadzori kod obveznika fiskalizacije provode se kontinuirano od stupanja Zakona na snagu, sve sa svrhom prevencije nezakonitog ponašanja te poštovanja zakonskih rješenja. b) Pitanja koja se trebaju urediti ovim Zakonom Četvrtim krugom poreznog rasterećenja nastavlja se ostvarenje postavljenih ciljeva porezne reforme 2016. godine. Četvrti krug poreznog rasterećenja odnosi se, između ostalog, i na unaprjeđenje sustava fiskalizacije. Kao velika podrška sustavu fiskalizacije ističu se građani koji kao primatelji računa, provjeravajući račune ukazuju na sva uočena odstupanja od fiskalizacije. Provjerom računa građani sudjeluju u uspostavi financijske discipline što je jedan od važnijih čimbenika pravilnog i pravodobnog podmirenja poreznih obveza prema proračunima iz kojih se financiraju javne i opće potrebe društva. Građanima kao primateljima računa omogućena je provjera računa upitom na web servis dostupan na internetskoj stranici Porezne uprave ili slanjem sms poruke upisom odgovarajućih stavki s računa: zaštitni kod izdavatelja računa (ZKI) ili jedinstveni identifikator računa (JIR), datum i vrijeme izdavanja računa te ukupni iznos računa. Nadalje, interes građana za provjerom ispravnosti računa očituje se kako u prethodno navedenim postupcima tako i u velikom odazivu za sudjelovanjem u nagradnoj igri "Bez računa se ne računa". Nagradna igra "Bez računa se ne računa" pokrenuta je 2013. godine te je u četiri sezone organiziranja prikupljeno oko 40 milijuna računa. Međutim, primjena Zakona tijekom šest godina pokazala je da potreba upisa svih znamenki JIR-a ili ZKI-a prilikom provjere računa, građanima znatno otežava postupak provjere zbog velikog broja znamenki te mogućnosti pogrešaka kod prijepisa znamenki. Kako bi se građanima olakšala provjera računa predlažu se zakonske izmjene kojima bi se korištenjem danas dostupnih tehnologija omogućila brza i lakša provjera računa – ugradnjom QR koda kao obvezatnog elementa svakog računa. Radi određivanja obvezatnog sadržaja QR koda određuju se obvezatni elementi koji bi činili QR kod odnosno dvodimenzionalni kod svakog izdanog i fiskaliziranog računa. Očitavanjem QR koda iskazanog na računu u aplikaciju za provjeru podataka upisali bi se svi podaci što bi građanima olakšalo postupak i dodatno ih potaknulo da račune provjeravaju i prijavljuju Poreznoj upravi. Obveznici fiskalizacije za korištenje QR koda trebali bi prilagoditi svoja fiskalna rješenja stoga bi se obveznicima ostavio dovoljan rok prilagodbe te bi primjena fiskalizacije s QR kodom započela od 1. siječnja 2021. godine. Nadalje, obavljenim analizama i nadzornim aktivnostima utvrđeno je kako obveznici fiskalizacije primjenjuju zakonsku odredbu kojom je propisana obveza navođenja obavijesti „OVO NIJE FISKALIZIRANI RAČUN“ na pratećim dokumentima koje izdaju prije samog izdavanja računa, ali zatim takve račune ne fiskaliziraju odnosno ne prijavljuju Poreznoj upravi. Na ovaj način kupci odnosno primatelji računa obavljaju plaćanje za proizvode ili usluge po navedenom pratećem dokumentu, a ne po izdanom računu koji je u konačnici osnova za plaćanje odnosno putem kojega se prema stvarno evidentiranim obvezama kontrolira uplaćeni porez u proračune. Kako bi se ovakva pojavnost spriječila odnosno kako se kupci i primatelji računa ne bi dovodili u zabludu uvodi se obveza provođenja postupka fiskalizacije računa i za tako izdane dokumente koji prethode samom izdavanju računa. Kako bi se postigla svrha Zakona, bez nametanja obveze svim obveznicima fiskalizacije, izmjenama Zakona predlaže se da se obveznici fiskalizacije izjasne koriste li po poslovnicama mogućnost odnosno imaju li potrebu izdavanja takvih dokumenata te se obveza fiskalizacije tih pratećih dokumenata nameće samo tim obveznicima fiskalizacije. Svi obveznici fiskalizacije koji svoje poslovanje mogu prilagoditi na način da ne koriste mogućnost izdavanja takvih dokumenata prije izdavanja samog fiskaliziranog računa neće trebati ništa prilagođavati u svom poslovanju. Fiskaliziranje pratećih dokumenata, neće isključiti potrebu fiskalizacije samoga računa jer se u skladu sa zakonskim propisima uvijek mora izdati račun propisanog sadržaja odnosno prateći dokumenti ne mogu zamijeniti račune. U skladu s predloženim izmjenama Zakona prateći dokumenti na kojem se navode podaci o plaćanju evidentirat će se u sustavu fiskalizacije te će ih sustav Porezne uprave povezivati s izdanim i fiskaliziranim računima. Navedene izmjene, radi potrebe prilagodbe, stupile bi na snagu 1. travnja 2020. godine. Ovim izmjenama i dopunama Zakona, a sa svrhom stvaranja izdašnijeg, pravednijeg i konkurentnijeg poreznog sustava, i nadalje se teži podizati financijsku disciplinu te smanjiti udio optjecaja gotovog novca izvan kontrole i ekonomskih tokova. c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći Polazeći od odredbi koje su s odgodnim učinkom već dio ovoga Zakona te polazeći od prijedloga ovih izmjena i dopuna Zakona, sustav fiskalizacije tijekom sljedećih razdoblja nadograđivao bi se na način: 1. travnja 2020. godine – započela bi obveza provođenja postupka fiskalizacije izdavanja računa za prateće dokumente koji se izdaju prije samog izdavanja fiskaliziranog računa – prijedlog izmjena i dopuna ovoga Zakona, 1. siječnja 2021. godine – počinje obveza provođenja postupka fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja – propisano Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (Narodne novine, broj 106/18) te obveza iskazivanja QR koda na svakom izdanom i fiskaliziranom računu – prijedlog izmjena i dopuna ovoga Zakona.