a) Ocjena stanja Prava, obveze i odgovornosti službenika i namještenika zaposlenih u upravnim odjelima i stručnim službama (upravna tijela) jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno upravnim tijelima općina, gradova i županija uređeni su Zakonom o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Narodne novine, br. 86/08, 61/11 i 4/18). Uredbom o dopuni Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (Narodne novine, broj 4/18) dopunjen je članak 28. toga Zakona novim stavkom 3., kojim je propisano da se zbog potrebe rada na provedbi projekta koji se financira iz fondova ili programa Europske unije osoba može primiti u službu na određeno vrijeme za vrijeme trajanja projekta, za razliku od dotadašnjeg rješenja prema kojemu je služba na određeno vrijeme za obavljanje privremenih poslova ili poslova čiji se opseg privremeno povećao može trajati šest mjeseci te se može produžiti za još šest mjeseci. Navedena dopuna odnosi se na mogućnost trajanja službe na određeno vrijeme duže od godinu dana radi obavljanja poslova voditelja projekta, administratora, koordinatora i drugih osoba koje rade na poslovima vezanim uz upravljanje projektom, koji se smatraju službenicima u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: upravna tijela lokalnih jedinica). Također propisano je da se osobe koje se zapošljavaju radi neposredne provedbe ostalih projektnih aktivnosti, odnosno na poslovima koji su predmet projekta (npr. zapošljavanje žena pripadnica ranjivih skupina i sl.), ne smatraju službenicima i namještenicima lokalne jedinice te se na njih primjenjuju opći propisi o radu. Prema članku 4. Zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 96/18), Uredba o dopuni Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi ostaje na snazi najdulje do 30. studenoga 2019. godine. Stoga je potrebno donijeti predloženi Zakon i time zadržati odredbu o trajanju službe na određeno vrijeme zbog potrebe rada na provedbi projekta koji se financira iz fondova ili programa Europske unije za vrijeme trajanja projekta, koja je trenutno sadržana u Uredbi o dopuni Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi. Predloženi zakon potrebno je donijeti najkasnije do 30. studenoga 2019. godine. Sličnog sadržaja je i odredba članka 61. stavka 6. Zakona o državnim službenicima (Narodne novine, br. 92/05, 107/07, 27/08, 34/11, 49/11, 150/11, 34/12, 49/12, 37/13, 38/13, 138/15 - Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 61/17 i 70/19), kojom se omogućava zapošljavanje državnih službenika na određeno vrijeme za potrebe rada na projektu koji se financira iz fondova ili programa Europske unije duže od 12 mjeseci, odnosno za vrijeme trajanja projekta. Ukoliko se ne donese predloženi Zakon u navedenom roku prestala bi važiti odredba kojom je propisana mogućnost da se zbog potrebe rada na provedbi projekta koji se financira iz fondova ili programa Europske unije osoba može primiti u službu na određeno vrijeme za vrijeme trajanja projekta. U tom slučaju, nakon 30. studenoga 2019. godine, služba na određeno vrijeme zbog potrebe rada na provedbi projekta ne bi mogla trajati duže od 12 mjeseci, iako projekti u pravilu traju duže od toga (veliki infrastrukturni projekti koji se financiraju iz Europskog fonda za regionalni razvoj traju i do 72 mjeseca). Stoga bi službenicima zaposlenim na određeno vrijeme na navedenim poslovima prestala služba istekom roka od najviše 12 mjeseci te bi radi osiguranja administrativnih kapaciteta potrebnih za provedbu i realizaciju projekta trebalo raspisivati novi oglas za zapošljavanje, provesti postupak izbora kandidata i prijma u službu novih službenika, koje tek treba uputiti u posao, iako su na tim poslovima bili zaposleni osposobljeni službenici. Zbog navedenog bi u pitanje došlo osiguranje administrativnih kapaciteta lokalnih jedinica potrebnih za provedbu i realizaciju projekata za vrijeme trajanja projekata kao i kontinuitet u obavljanju poslova vezanih uz upravljanje projektima. Navedeni projekti provode se u javnom interesu odnosno interesu građana, jer će se njihovom realizacijom poboljšati kvaliteta života građana, kao npr. u slučaju programa „Zaželi - program zapošljavanja žena“, velikih infrastrukturnih projekata koji se financiraju iz Europskog fonda za regionalni razvoj i dr. Nadalje, na snagu je stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o državnim službenicima (Narodne novine, broj 70/19), kojim je državni stručni ispit redefiniran u državni ispit, odnosno promijenjen naziv kao i način polaganja tog ispita, u okviru kojega će se polagati opći predmeti, zajednički za sve službenike, neovisno od toga u kojem su državnom tijelu zaposleni. Prema članku 89. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, na program državnog stručnog ispita, te postupak i način polaganja ispita primjenjuju se propisi o državnim službenicima. Stoga je potrebno uskladiti naziv tog ispita u oba zakona. Konačno, stupanjem na snagu Zakona o sustavu državne uprave (Narodne novine, broj 66/19) postavilo se pitanje kontinuiteta radnog staža kod istog poslodavca za službenike koje temeljem zakona preuzimaju jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, a vezano uz ostvarenje prava iz službe. Naime, odredbama članka 67. Zakona o sustavu državne uprave propisano je da uredi državne uprave u županijama ustrojeni na temelju Zakona o sustavu državne uprave (Narodne novine, br. 150/11, 12/13 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 93/16 i 104/16) nastavljaju s radom do stupanja na snagu posebnih zakona kojima će se pojedini poslovi državne uprave iz nadležnosti ureda državne uprave povjeriti županijama. Županije, razmjerno povjerenim poslovima, preuzimaju državne službenike, uključujući predstojnike, namještenike, pismohranu i drugu dokumentaciju te opremu i sredstva za rad mjesno nadležnih ureda državne uprave. b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom Ovim Zakonom preuzima se zakonsko rješenje iz Uredbe o dopuni Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, kojim se uređuje mogućnost trajanja službe na određeno vrijeme zbog potrebe rada na provedbi projekta koji se financira iz fondova ili programa Europske unije za vrijeme trajanja projekta, za razliku od općeg pravila prema kojem služba na određeno vrijeme za obavljanje privremenih poslova ili poslova čiji se opseg privremeno povećao može trajati šest mjeseci te se može produžiti za još šest mjeseci. Također propisuje se da se osobe koje se zapošljavaju radi neposredne provedbe ostalih projektnih aktivnosti, odnosno na poslovima koji su predmet projekta (npr. zapošljavanje žena pripadnica ranjivih skupina i sl.), ne smatraju službenicima i namještenicima lokalne jedinice te se na njih primjenjuju opći propisi o radu, a budući da je navedeno pitanje uređeno Uredbom o dopuni Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, koja prema članku 4. Zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora (Narodne novine, broj 96/18) ostaje na snazi najdulje do 30. studenoga 2019. godine. Nadalje, osigurava se kontinuitet radnog staža ostvarenog u državnoj službi, javnoj službi te službi u upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, za službenike i namještenike koje jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave preuzimaju temeljem zakona. Konačno, imajući u vidu stupanje na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o državnim službenicima (Narodne novine, broj 70/19), kojim se državni stručni ispit redefinira u državni ispit, potrebno je provesti odgovarajuće izmjene u Zakonu o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, odnosno izmijeniti naziv ispita, i na taj način ga uskladiti sa Zakonom o državnim službenicima. c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći Donošenjem ovoga Zakona osigurava se kontinuitet zakonskog rješenja koje je na snazi od stupanja na snagu Uredbe o dopuni Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, i nastavilo bi se primjenjivati stupanjem na snagu predloženog Zakona. Na taj način se i nakon prestanka važenja navedene Uredbe omogućava prijam u službu na određeno vrijeme zbog potrebe rada na provedbi projekta koji se financira iz fondova ili programa Europske unije za vrijeme trajanja projekta, dakle i duže od 12 mjeseci. Time se osigurava jačanje administrativnih kapaciteta jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i kontinuitet u obavljanju poslova vezanih za rad na provedbi projekta koji se financira iz fondova ili programa Europske unije za vrijeme trajanja projekta te potrebni uvjeti za provedbu samih projekata, koji su u javnom interesu odnosno interesu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, a koji se provode u trajanju dužem od 12 mjeseci, npr. u slučaju velikih infrastrukturnih projekata iz Europskog fonda za regionalni razvoj, čija provedba traje do 72 mjeseca. Također će se osigurati kontinuitet radnog staža ostvarenog u državnoj službi, javnoj službi i službi u upravnim tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, za službenike i namještenike koje jedinice lokalne ili područne (regionalne) preuzimaju temeljem zakona, radi ostvarenja svih prava koja im pripadaju na temelju zakona. Konačno, donošenjem ovoga Zakona, njegove odredbe koje se odnose na polaganje državnog stručnog ispita usklađuju se s odredbama važećeg Zakona o državnim službenicima.