Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o međunarodnim mjerama ograničavanja (u daljnjem tekstu: Zakon) uređuje se postupak primjene međunarodnih mjera ograničavanja koje Republika Hrvatska provodi u skladu s pravnim aktima Europske unije i rezolucijama Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda. Područje primjene međunarodnih mjera ograničavanja bilo je do 2008. godine uređeno Zakonom o međunarodnim restriktivnim mjerama (Narodne novine, broj 178/04). Zakon o međunarodnim restriktivnim mjerama prestao je važiti 2008. godine stupanjem na snagu Zakona o međunarodnim mjerama ograničavanja (Narodne novine, broj 139/08). Ovaj Zakon izmijenjen je i dopunjen 2014. godine, zato što je ulaskom Republike Hrvatske u Europsku uniju bilo nužno stvoriti zakonski okvir za preuzimanje odluka, uredbi i provedbenih uredbi Vijeća Europske unije. Tada je usvojen i stupio je na snagu Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o međunarodnim mjerama ograničavanja (Narodne novine, broj 41/14). Zakonsko rješenje koje je na snazi nije u skladu s preporukama Odbora stručnjaka Vijeća Europe MONEYVAL-a koji periodično procjenjuje sustav sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma svojih članica te objavljuje izvješća. Ministarstvo vanjskih i europskih poslova izradilo je Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o međunarodnim mjerama ograničavanja sukladno Izviješćima o evaluaciji za Republiku Hrvatsku s pripadajućim izvješćima o napretku. Preporuke MONEYVAL-a sadrže specijalne preporuke III Skupine zemalja za financijsku akciju (Financial Action Task Force, FATF), međunarodnog tijela za donošenje standarda glede mjera, postupaka i preporuka za aktivno zalaganje i procjenu sustava sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma. Zakonsko rješenje koje se predlaže omogućava usklađivanje sa specijalnom preporukom III FATF-a, čime se posljedično sprječavaju i veći poremećaji u gospodarstvu do kojih može doći u slučaju neusklađenosti s navedenim preporukama MONEYVAL-a, a uzimajući u obzir rizike koje predstavlja neusklađena država zbog kojeg bi države iz globalne mreže sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma mogle uvesti obvezu provođenja mjera pojačane dubinske analize za fizičke i pravne osobe iz Republike Hrvatske čime bi se otežalo gospodarsko poslovanje domaćim poslovnim subjektima u inozemstvu. Predložene izmjene i dopune također uzimaju u obzir i preporuke MONEYVALA-a koje ukazuju na činjenicu da dosadašnje zakonsko rješenje pokazuje nedostatke glede provedbe odredbi sankcija utvrđenih rezolucijama Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda. Prije svega se to odnosi na provedbu Rezolucije 1373 (2001) Vijeća sigurnosti Ujedinjenih naroda, kojom se propisuje postupanje u pogledu zahtjeva za zamrzavanjem imovine terorista i njihovih pomagača. Slijedom toga, ovim izmjenama i dopunama Zakona, provedba mjera ograničavanja predviđenih Rezolucijom 1373 unosi se unutarnji pravni sustav Republike Hrvatske. Novim zakonskim rješenjem osigurava se da Republika Hrvatska može, u slučaju potrebe, primijeniti međunarodne mjere ograničavanja utvrđene rezolucijama Ujedinjenih naroda i prije završetka postupka prenošenja, usklađivanja i donošenja pravnih akata na razini Europske unije. Također, daje se mogućnost Vladi Republike Hrvatske da Vijeću Europske unije predloži donošenje odluke, uredbe ili provedbene uredbe o određenoj međunarodnoj mjeri ograničavanja. Predložene izmjene obuhvaćaju i osnivanje Stalne skupine za primjenu i praćenje provedbe međunarodnih mjera ograničavanja. Na ovaj način, skraćivanjem dugog i nerazumljivog prijašnjeg naziva ove Skupine pojednostavljuje se naziv, ali i jasnije definiraju ovlasti Skupine uvođenjem proširenih ovlasti u vidu mogućnosti predlaganja Vladi Republike Hrvatske uvođenja mjera ograničavanja. Uvedena je mogućnost da Skupina može predlagati Vladi uvođenje mjera ograničavanja u odnosu na određene fizičke i pravne osobe i druge subjekte, na prijedlog člana Skupine ili na inicijativu države članice Europske unije ili treće države. U skladu s preporukama FATF-a, Prijedlog zakona uvodi novu definiciju imovine i drugih sredstava, a kako bi se jasnije definirale odredbe o zamrzavanju sredstava osobama na sankcijskim listama i njihovim pomagačima. Nova definicija imovine i drugih sredstava uključuje i virtualnu imovinu koja nije definirana, jer će se definirati zakonom koji uređuje sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma. Izmjene su u skladu s Direktivom 2018/843 i preporukama FATF-a. Pojam kontrole ili nadzora se proširuje tako da se uvodi novi pojam zajedničkog ili neizravnog nadzora. Osigurava se da imovina ne bude dostupna, na posredan način, onim subjektima na koje se odnose međunarodne mjere ograničavanja. Nadalje, propisuje se da se zamrzavanje imovine i drugih sredstava subjekata prema kojima se mjere primjenjuju provodi bez prethodne najave/obavijesti tim subjektima. Novim prijedlogom osigurava se javna objava popisa fizičkih i pravnih osoba i drugih subjekata pod međunarodnim mjerama ograničavanja Europske unije i Ujedinjenih naroda u cilju očuvanja međunarodnog mira i sigurnosti, poštivanja ljudskih prava i temeljnih sloboda te razvoja i jačanja demokracije.