a) Ocjena stanja Sve do 1947. godine meteorološka i hidrološka djelatnost na području današnje Republike Hrvatske nije bila objedinjena pod nadzorom jednog krovnog tijela, a koje djelatnosti su tada objedinjene pod nadzor Uprave za hidrometeorološku službu pri Vladi Narodne Republike Hrvatske. Kroz 70-godišnju povijest služba nekoliko puta mijenja naziv, a nakon uspostave samostalne Republike Hrvatske, 1991. godine dobiva današnji naziv Državni hidrometeorološki zavod (DHMZ). Poslovi hidrometeorološke službe, status i ovlasti Zavoda normirani su Zakonom o obavljanju poslova hidrometeorološke službe u Socijalističkoj Republici Hrvatskoj (Narodne novine, broj 14/78); (u daljnjem tekstu: Zakon), koji je na snazi od 1978. godine. Pri tome, od stupanja na snagu, odredbe tog Zakona su četiri puta mijenjane, i to: stupanjem na snagu Zakona o sustavu obrane od tuče (Narodne novine, broj 54/88) prestale su važiti odredbe članaka 7. i 8. Zakona o obavljanju poslova hidrometeorološke službe u Socijalističkoj Republici Hrvatskoj vezano za osnivanje zajednica za obranu od tuče, a Zakonom o izmjenama i dopunama zakona kojim su određene novčane kazne za privredne prijestupe i prekršaje (Narodne novine, broj 47/89), Zakonom o izmjenama i dopunama zakona kojim su određene novčane kazne za privredne prijestupe i prekršaje (Narodne novine, broj 26/93) i Zakonom o dopunama Zakona o izmjenama i dopunama zakona kojim su određene novčane kazne za privredne prijestupe i prekršaje (Narodne novine, broj 29/94) mijenjane su prekršajne odredbe Zakona vezano za iznos i valutu isplate novčane kazne. Praksa primjene važećeg Zakona pokazala je da neka od pitanja koje uređuje nisu više pravno cjelovita te u provedbenom smislu nisu učinkovito i koherentno riješena pa je potrebno ostvariti prilagodbe suvremenim zakonodavnim institutima. Meteorološka i hidrološka djelatnost kao jedinstvena grana od osnovne je važnosti za potrebe održivog razvoja društva, obrane zemlje, obrazovanja, upravljanja prometom, energetskim i vodnim resursima te proizvodnjom hrane. Uz sve izraženije klimatske promjene i vremenske ekstreme, meteorološka i hidrološka služba zajednički je servis svim državnim i civilnim ustanovama društva. Radi promjena u klimi, katastrofe uzrokovane prirodnim nepogodama svake godine imaju znatan utjecaj na društveni i ekonomski razvoj zemlje. Poznavanje trenutnih i budućih meteoroloških i hidroloških prilika, te razumijevanje uzroka i posljedica ekstremnih vremenskih i klimatskih rizika pomaže u procesima njihovog sprečavanja i ublažavanja što je od iznimne važnosti za učinkovitost upravljanja s resursima kojima raspolaže Republika Hrvatska. U Republici Hrvatskoj u prosjeku 70 % svih šteta i ekonomskih gubitaka od katastrofa u razdoblju 1980. – 2016. godine pripadaju meteorološkim i hidrološkim čimbenicima. Stoga je posve jasno da informacija o vremenu, klimi te stanju mora i voda i njihovim ekstremima (suše, poplave, olujni vjetar, toplinski valovi i sl.) mora biti sastavni dio svake državne strategije upravljanja i smanjenja rizika od katastrofa. Tako, djelatnosti DHMZ-a vezane su na uzorkovanje i prikupljanje podataka (mjerenja i opažanja), obradu podataka, pohranu, provedbu analiza, ocjena i prognoza, obavješćivanje javnosti, kontinuirani znanstveno-istraživački rad te suradnju s ustanovama odgovornim za obavljanje ostalih upravnih poslova kao i uključivanje u međunarodno okruženje. Svi ti poslovi obavljaju se na standardizirani način (prema relevantnim propisima, tehničkom regulativom Republike Hrvatske te smjernicama Svjetske meteorološke organizacije) u okviru razvijene međunarodne suradnje i razmjene iskustava među meteorološkim i hidrološkim službama Europe i svijeta. DHMZ prati i primjenjuje strategiju razvoja struke, metodologija, osposobljavanja, uvođenja novih tehnologija itd., sukladno vlastitim iskustvima i znanju te smjernicama međunarodnog okruženja. DHMZ predstavlja Republiku Hrvatsku temeljem međunarodnih ugovora, sporazuma i članstava u nizu međunarodnih meteoroloških, hidroloških i srodnih organizacija (npr. WMO, EUMETSAT, ECMWF, EIG EUMETNET, ALADIN, EMEP, GEO, JCOMM itd.), osigurava povezivanje Republike Hrvatske s međunarodnim komunikacijskim i informacijskim sustavima za operativnu razmjenu meteoroloških, hidroloških i njima srodnih podataka, te sudjeluje u međunarodnim razvojno- istraživačkim projektima i programima. Kao dio europske i svjetske mreže nacionalnih meteoroloških i hidroloških službi, DHMZ je odgovoran za praćenje stanja atmosfere i voda, te analizu i prognozu njihovog budućeg stanja. Temeljem tih aktivnosti upozorava se na moguća vremenska i hidrološka stanja i pojave koje ugrožavaju živote, materijalna dobra, gospodarstvo i okoliš. Koordinacija i suradnja te uspostava operativnih procedura pri sustavu pravodobne najave i upozorenja nužna je s ostalim ustanovama uključenim u upravljanje rizicima. b) Osnovna pitanja koja se trebaju urediti Zakonom Novim Zakonom se uređuju sljedeća osnovna pitanja: - pružanje pouzdane i pravovremene informacije - pružanje informacija za potrebe temeljnih interesa države (obrana i zaštita i spašavanje) te osiguranje sigurnosti kopnenog i pomorskog prometa - pružanje informacija za potrebe upravljanja (na razini politika) na širim područjima upravnog djelovanja (poljoprivreda i šumarstvo, promet, urbanizam, građevinarstvo, zaštita od poplava, opskrba energijom, elektroničke komunikacije, zdravstvo, osiguranje kulturnog nasljeđa, druge gospodarske i negospodarske djelatnosti), za potrebe politika zaštite okoliša i upravljanja morem i vodama te za potrebe konkretnog odlučivanja pri upravnim poslovima zaštite okoliša i upravljanja morem i vodama - jasna svrha rada izvođača meteorološke i hidrološke djelatnosti - jasna raspodjela dužnosti, zadataka i područja odgovornosti izvođača djelatnosti, što predstavlja također čvrsti temelj za osiguranje sredstava za ispunjavanje tih zadataka - nedvojbena uloga izvođača kao službeno središte za upozorenja na vremenske i atmosferske pojave te događanja na moru i vodama – sa ciljem sprečavanja zbunjenosti i nejasnoće u javnosti - zakonsko osiguranje rada državne mreže meteoroloških i hidroloških postaja - neposredna međunarodna komunikacija - namjena prihoda od aktivnosti isključivo u razvoj i poboljšanje njenog djelovanja. c) Posljedice koje će donošenjem Zakona proisteći Donošenjem ovoga Zakona ostvarit će se prilagodba suvremenom zakonodavnom okruženju uključujući: - neprekidno održavanje jedinstvenog državnog sustava motrenja stanja atmosfere i hidrosfere od interesa za Republiku Hrvatsku te drugih dodatnih motrenja - uspostavu jedinstvenog sustava upozorenja na vremenske i hidrološke nepogode (tzv. jedinstveni službeni glas), osim u dijelu koji se odnosi na provedbu mjera obrane od poplava - reguliranje i obavljanje međunarodnih obveza iz područja meteorološke, hidrološke i njima srodne djelatnosti - reguliranje nadležnosti DHMZ-a kao izvršitelja državne meteorološke i hidrološke djelatnosti, - reguliranje načina financiranja meteorološke i hidrološke djelatnosti na razini Republike Hrvatske te politike dostupa meteoroloških i hidroloških podataka - jačanje uloge meteorologije i hidrologije u smanjenju šteta od elementarnih nepogoda, zaštite okoliša i zdravlja, sigurnosti prometa, proizvodnje energije i hrane te planiranja djelatnosti - podrška prilagodbi klimatskim promjenama.